Thiele-Jan-Falsig

25 ÅR MED BRILLER OG HØJT HUMØR

I år har Thiele i Hjørring 25-års jubilæum.

Butikschef Jan Falsig har været med siden begyndelsen, hvor Thiele var en strøgbutik. Han ser flere fordele ved at ligge i METROPOL, fordi der både er flere kolleger og kunder.

Normalt er november og december ikke de bedste måneder at forhandle briller i. Men for 25 år siden købte ekstra mange kunder nye briller i anledning af, at Thiele åbnede i Strømgade på en kold novemberdag.

– Vi havde mange brillestel til hundrede kroner, og de blev revet væk, husker Jan Falsig, der var butikschef i Thiele i Strømgade for 25 år siden. I dag er han butikschef i Thiele i METROPOL og har dermed også 25 års jubilæum i Thiele. Han har haft et par afstikkere til Thiele i Aalborg og Thiele i Aarhus, hvor han oprindeligt er fra, men da han i januar 2019 vendte tilbage til Thiele i METROPOL, kunne han mærke, at det her er byen og butikken for ham.

– Det var fedt at vende tilbage. Jeg kendte kunderne i forvejen, og stemningen er bare bedst i Hjørring. Der kom mange forbi for at byde mig velkommen tilbage, og det betød meget, smiler han.

Brillemoden skifter
I løbet af de år Jan Falsig har været optiker, er der sket en ændring i kundernes indstilling til at købe briller.
– Vi skifter hyppigere briller i dag end for 25 år siden. I starten af 90’erne loddede vi brillerne, når de gik i stykker. Jeg lodder ikke briller i dag. Kunderne foretrækker at købe nye briller, også for at følge med i moden. Det er ikke så længe siden, at det var moderne med runde briller, de såkaldte Harry Potter-briller. Det helt nye inden for brillemoden er store firkantede metalbriller. Mærkevarebriller er også meget populære, og vi fører naturligvis mærker som Gucci, Tom Ford, Armani, Ray-Ban, Yves Saint Laurent og Boss, siger butikschefen.

God for en frisk bemærkning
Udover at Jan Falsig er glad for at være tilbage i Thiele i Hjørring, sætter han stor pris på, at butikken i dag ligger i et shoppingcenter frem for i en strøggade.
– Der er en bedre stemning. Vi har en kollegial sammenhørighed med de andre butikker i centret, og det er hyggeligt at få en sludder med bog- og tøjhandleren inde ved siden af, selv om kunderne grinende spørger, om vi holder fagligt møde. Man får flere spontane kunder, når man ligger i et center, fordi de ikke skal åbne en fysisk dør og tiltrække sig opmærksomhed ved første skridt. Selvfølgelig henvender vi os til kunderne, og nogle svarer, at de bare kigger, eller at de venter på deres kone, som shopper et andet sted. Det skal der også være plads til, siger Jan Falsig. Han er stor tilhænger af den ping-pong, han har med kunderne.
– Herinde kan kunderne risikere at få en frisk bemærkning med på vejen. For nylig sagde en kunde med glimt i øjet, at det da lige godt var pokkers, at hun både skulle betale for sine nye briller OG tage imod en frisk bemærkning. Vi har det sjovt på vores arbejde, og det er en bonus, når vores glæde smitter kunderne.

Vidste du, at Thiele i Hjørring forhandler briller fra juvelfirmaet Chopard i ægte guld og med swarovski safirer. Brillerne ligger i den dyre ende og koster mellem 5.500 og 8.000 kr. Butikken sælger minimum ét par hver måned.